
Forhåbentlig kan De Konservatives biludspil fra i dag være med til at rykke en revision af reparationsreglerne højere op på den politiske dagsorden.
– Det er glædeligt, at De Konservative foreslår reparationsgrænsen for elbiler afskaffet – ja, for i det hele taget at lægge op til et ”eftersyn”, når det gælder genbrug af reservedele i Danmark.
Sådan kvitterer branchedirektør i Dansk Autogenbrug, Adam Pade, for De Konservatives biludspil torsdag.
– Reparationsgrænsen blev i sin tid indført ud fra det rationale, at bilernes handelsværdi var skruet op på grund af det høje, danske afgiftsniveau. Der var derfor tale om at ”reparere i afgiften”. Det klinger jo hult, når der ikke er afgifter af betydning på elbiler – endnu da, fortsætter han.
Det er anden gang på én uge, at reparationsreglerne er i fokus. Først kom AutoBranchen Danmark med sin analyse fra Teknologisk Institut; en analyse, der sætter spørgsmålstegn ved reparationsgrænsens klimavenlighed, og senest De Konservatives biludspil.
– Vi i Dansk Autogenbrug – ja i hele autobranchens eftermarked – har talt med store bogstaver om de absurde reparationsregler stort set, siden de blev indført, ligesom også vi gennem årene har bidraget med diverse analyser og regnestykker. Hver gang er positive politiske tilbagemeldinger faldet på, at det ville blive for dyrt for statskassen at forhøje eller afskaffe reparationsgrænsen, lyder det fra Adam Pade, der mener, at dén automatreaktion må stå for fald.
– I hele samfundet investerer vi dyrt i den grønne omstilling, hvor den cirkulære økonomi – det omsorgsfulde forbrug af verdens ressourcer – indtager sin rolle på linje med kampen mod CO2-udledningen. I det lys virker der komisk, at man i dansk lovgivning puffer selv nyere biler i shredderen i stedet for at køre i dem længst muligt.
Adam Pade håber, at De Konservatives forslag om at afskaffe reparationsgrænsen for elbiler og andre nyere bidrag til debatten omsider kan få reparationsreglerne højere op på den politiske dagsorden.
Udsendt 22. august 2024